Korduma Kippuvad Küsimused

Mobiil-ID teenust pakuvad suuremad mobiilioperaatorid. Eestis: Elisa,

Telia ja Tele2. Leedus: Bite, Telia ja Tele2.

Üldine info

Mobiil-ID on elektrooniline isikutuvastuslahendus, mis on Eestis täielikult riiklikult toetatud ning mis on Leeduski üha suuremat populaarsust ja tuge koguv. Mobiil-ID kasutamine käib sarnaselt ID-kaardi elektroonilisele kasutamisele – aga ilma, et vajaksid selleks ID-kaarti, kaardilugejat või eritarkvara. 

 

Mobiil-ID abil saad siseneda e-teenustesse (näiteks kasutada netipanka, riiklikke teenuseid, veebilehti jne) ning digiallkirjastada dokumente (kinnitada tehinguid, allkirjastada lepinguid jne).

  • Mobiil-ID kasutamise nõuded

    Mobiil-ID on SIM-kaardil põhinev lahendus – seega vajad kehtivat teenuselepingut mobiilioperaatoriga ja spetsiaalset, füüsilist SIM-kaarti. 

    Mis kõige parem: kui teenus on aktiveeritud, saad seda ka seadmeüleselt kasutada. Näiteks soovid oma arvutist netipanka siseneda. Vali autentimiseks Mobiil-ID, sisesta oma telefoninumber – ning kinnita arvuti kaudu panka sisenemine oma mobiiltelefonist!

  • Kas Mobiil-IDd saab kasutada ka välismaal?

    Muidugi! Mobiil-ID teenuse tarbimisel on iga tehingu jaoks käigus kaks SMS’i: kuni sul on ligipääs oma telefonile ja SMSid liiguvad, toimib ka Mobiil-ID.

  • Kas alaealised saavad Mobiil-IDd kasutada?

    Mobiil-ID kasutamisel on vanuse alampiiriks üldiselt 7, kuid igal mobiilteenuse pakkujal on õigus kehtestada individuaalsed reeglid. Palun täpsusta oma teenusepakkujaga!

  • Kas Mobiil-ID aktiveerimiseks tuleb politseisse kohale minna?

    Ei – nii käis see vanasti. Praegu ei ole enam vaja Politsei- ja Piirivalveametisse kohale minna. Kogu vajaliku info saad oma mobiilioperaatori käest: enamasti aktiveerib mobiilioperaator sertifikaadid ise ja Mobiil-ID hakkab sul tööle kohe, kui saad kätte oma uue SIM-kaardi. 

  • Kas ühel Mobiil-IDl võib olla mitu kasutajat?

    EI! Mitte mingil juhul: Mobiil-ID on ametlikult kehtiv digitaalne isikutunnistus ning Mobiil-ID kasutusõigus on ainult selle omanikul personaalselt.

Sertifikaadid

Mobiil-ID sertifikaadid kehtivad 5 aastat ning need aktiveeritakse mobiilioperaatori poolt. Sertifikaate ei saa uuendada: kui need aeguvad, tuleb välja vahetada ka SIM-kaart.

  • Kuidas aktiveerida Mobiil-ID sertifikaate?

    Palun täpsusta infot oma mobiilioperaatoriga, igal teenusepakkujal on oma protsess sertifikaatide aktiveerimiseks.

  • Mida teha, kui sertifikaadid on aegunud?

    Sul on vaja uut SIM-kaarti: palun telli uus kaart enne, kui sinu kehtiv Mobiil-ID aegub! 

    Enamik mobiilioperaatoreid võimaldab uue SIM’i tellida läbi iseteeninduse. 

PIN-koodid

PIN-koodid aitavad sul oma Mobiil-IDd turvaliselt kaitstuna hoida: PIN1 kaitseb isikutuvastust ja PIN2 digiallkirjastamist. PUK-kood on vajalik juhul, kui oled oma PIN-koodid kogemata lukustanud. Hoia PIN- ja PUK-koode turvaliselt kõigi teiste eest kaitstuna!

  • Kuidas ma PIN-koode muuta saan?

    Ava Mobiil-ID äpp ning vali menüüst “Muuda koode” (Change codes). Samas kohas saad ka lukku läinud SIM-koodid PUK-koodi abil jälle lahti teha!

  • Mida teha, kui PIN-kood on meelest läinud või ära kadunud?

    Kui PIN-kood on meelest läinud, ent sul on olemas PUK-kood, ava Mobiil-ID äpi menüüs “Muuda koode” (Change codes). PIN-koodi avamiseks tuleb sul sisestada PUK-kood. 

    Juhul, kui sul pole alles ka PUK-koodi, on ainsaks lahenduseks uue SIM-kaardi tellimine.

  • Kuidas oma PIN- ja PUK-koode kaitsta?

    Kindlasti ei tohi PIN- ja PUK-koode hoida oma telefoni või arvutiga koos või rahakotis: juhuks, kui sinu asjad satuvad varga kätte, on PIN-koodide saladuses püsimine ainus viis su digitaalset identiteeti kaitsta! 

    Kõige parem oleks koodid pähe õppida, kuid me saame aru: see ei ole alati realistlik. Mida teha saad, on valida endale sellised PIN-koodid, mis hästi meeles püsivad. PIN-koode saad vahetada PUK-koodi abil, selleks ava Mobiil-ID äpi menüüst valik “Vaheta koode” (Change codes). Teine võimalus on PIN- ja PUK-koodid varjatud kujul kirja panna. Näiteks võid need maskeerida mõne tuttava või pereliikme telefoninumbriteks nii, et ainult sina tead, milline osa “telefoninumbrist” tegelikult hoopis PIN on. 

    Pea meeles: sina oled vastutav kõigi tehingute eest, mida tehakse sinu Mobiil-ID abil ja sinu ülesanne on hea seista selle eest, et PIN- ja PUK-koodid võõrastesse kätesse ei satu!